Friday, March 14, 2014
Sculptural Box by Tim Rowan
For Tim and Shumpei's show, "Exchanging Fire," last December right after the snowstorm I made my way up to Tim's studio, in Woodbridge, New York. It must be somewhere around 15 years ago when Sara first began showing Tim's artwork. But even so, this was the first time since then that I went to his studio. About two hours from New York City, driving on paved roads and then onto dirt roads, after a while we arrived at Tim's studio.
The studio is well organized and surrounding the kiln are all of his tools. Whichever one you pick up, in an instant you can sense what an exceptional artist he is.
“ I no longer use a wheel because a wheel ends up restricting the form.”
Words that left an impression on me.
Now then, this box.
Tim's artwork may be representative of the surface texture from a Bizen-style anagama firing, but the moment you glance at this piece your mood drifts to different place.
"Has this piece even been fired yet?" I asked.
"It was fired in an electric kiln, and then polished." Tim answered.
To which I responded, "What? I've never seen something like this!"
Whether or not I typically touch a fired surface, in the world of pottery that I am accustomed to I was stunned by this instance. Cutting out a large mass of clay that was kneaded and compressed by nature alone, he took great caution to cut the shape of the box. After firing it in an electric kiln, carefully applying the polish, whites, browns, and grays became more prominent in color and pattern on the surface.
Tim is not a potter. It is more accurate to call him a sculptor.
* size : W 5" x D 4"1/2 x H 8"1/2
Tim と Shumpeiのショー " Exchanging Fire"を開催するにあたって、
WoodridgeのTimの工房を訪れたのは、去年の12月の雪が降った後の事だった。
Timの作品をSaraで扱いはじめて、かれこれ15年にもなるだろうか。
それなのに、その時が初めての訪問であった。New Yorkから約2時間、舗装された道路から、土の道へ入ってしばらく行くと彼のスタジオに到着した。
とても良く整理されたスタジオ、窯の周り、並べられた道具、どれをとっても一目で彼が素晴らしい作家である事を思わせる。
「もう轆轤は使わないよ。轆轤を使うと形が限定されてしまうから。」
印象的な言葉だった。
さて、この箱。
Timの作品は、備前的穴窯のサーフェイスが代表的であるが、この作品は一目見たときから違ったムードを漂わせていた。
「これはまだ焼いてないの?」私の問いかけに、
「電気窯で焼いてポリッシュしたのさ。」Timは答えた。
「えっ!こんなの見た事無いよ!」
普通、焼成されたサーフェイスは触らないのが陶芸の世界の常識だと思っていた私にはショックすら感じる事件だった。
自然の力で練り込まれた土のかたまりを切り出して来て、大事に箱形に切って、電気釜で焼いた後、丁寧にポリッシュしたため、白、茶色、グレーなどの模様がよりハッキリ表面に現れている。
Timは、陶芸家ではなく彫刻家なのであると改めて認識した。
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